lördag 6 januari 2018

Veckans bild/-er 06.01.2018

Nytt år och dags för nytt inlägg i bloggen.
Tänkte utmana mig själv i år och lägga in minst en bild eller fler en gång/vecka...  Få se hur det går.
Önskemål har också kommit på att jag skulle berätta lite hur jag gör och hur bilderna kommer till.
Skall väl försöka lägga in lite tipps om det nu också. Lite får Ni fundera och fantisera själv också ;)

Nu kommer årets första bilder, eller ja lite från slutet av förra också. Tanken var ju att nu när man var julledig en längre tid skulle det va massor av snö, kallt och vackert ute i naturen. Vad blev det av det då? Inte mycket... så här kommer lite bilder i färg, eller den färg som de senaste veckorna varit om det inte regnat...

Hoppas på bättre fotoväder snart och att man hinner ut fota lite snart igen.
© Jens Lax


Dubbelexponering. Dvs. jag har tagit två bilder i en bild och allt gjort i kameran. Första bilden har jag  tagit normalt  för att  få en skarp bakgrund, sen andra bilden har jag tagit med längre slutartid samt att jag rört kameran diagonalt.

Skymningsbild

Dubbelexponering. Samma som första bilden, först en skarp bild, sen den andra tog jag med lång slutartid och en liten in zoomning. 
Lång slutartid i nästan mörker

Lång slutartid och med sned diagonalrörelse


Det var det denna vecka... kommentera gärna eller fråga om Ni undrar över nått.

2 kommentarer:

  1. Sned diagonalrörelse! Vad är rak diagonalrörelse? När man rör sig vertkalt eller horisontalt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är när nått går inte rätt som det skall ;) eller rätt åt h... :) men kan bli bra ändå :)

      Radera